Federation News

Des chercheurs suivent les répercussions de la COVID-19 sur les Canadiens d'origine chinoise et tirent des enseignements de leur communauté en matière de capacité

L'ampleur de la pandémie de coronavirus a engendré des bouleversements sans précédent pour le système de santé publique du Canada. Pourtant, dans divers domaines allant de l'éducation aux soins des personnes âgées, de l'accessibilité au logement à l'inégalité entre les sexes, il est devenu évident que de nombreux problèmes auxquels les Canadiens sont confrontés aujourd'hui ne sont pas tout à fait nouveaux. Si vous examinez de près nos problèmes sociaux les plus urgents, vous pouvez constater des failles qui existent au sein de nos communautés depuis des générations et qui ne font que s'aggraver dans le contexte d'une pandémie.   

M. Cary Wu, Ph. D...

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When pandemics and discrimination collide: researchers track the impacts of COVID-19 on Chinese Canadians and learn from their community capacity   

The scale of the coronavirus pandemic has created unprecedented challenges for Canada's public health system. Yet, in diverse areas from education to seniors' care, from housing affordability to gender inequality, it has become clear that many problems facing Canadians today are not altogether new. If you look closely at our most acute social issues, you can see fault lines that have existed within our communities for generations and that have only deepened in the context of a pandemic.    

According to Dr. Cary Wu, Assistant Professor within the Department of Sociology at York University, this sentiment appears to ring particularly true for Canada's East...

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Canadian researchers examine the effects of COVID-19 within the disability community

Everyone has stories about how their life has been altered due to COVID-19 and related containment measures, but it is also clear that the direst effects of dealing with the pandemic have not been distributed equally. Some argue that the disability community has been largely overlooked in the design of COVID-19 precautions and has been left with few resources to mitigate negative impacts. Researchers across the country are working with community partners to better understand the impacts of the pandemic on people with disabilities.

At the University of Alberta, Professor Michelle Maroto, in collaboration with Professor David Pettinicchio at the University of Toronto, is studying the social and economic effects of COVID-19 among people with disabilities, chronic illnesses, and other underlying health conditions.

Preliminary findings from a nationwide survey demonstrate that people with disabilities and chronic health conditions are not only very worried about getting...

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Des chercheurs canadiens examinent les effets de la COVID-19 au sein de la communauté des personnes handicapées

Tout le monde peut témoigner de la façon dont sa vie a été bouleversée par la COVID-19 et les mesures de confinement qui y sont associées, mais il est également clair que les effets les plus néfastes de la lutte contre la pandémie n’ont pas été répartis de manière égale. Certains soutiennent que la communauté des personnes handicapées a été largement négligée lors de l’élaboration des mesures préventives liées à la COVID-19 et s’est retrouvée avec peu de ressources pour atténuer les effets négatifs. Des chercheurs de partout au pays travaillent de concert avec des partenaires communautaires pour mieux comprendre les répercussions de la pandémie sur les personnes handicapées. 

À l’Université de l’Alberta, la professeure Michelle Maroto, en partenariat avec le professeur David Pettinicchio de l’Université de...

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Comment les personnes évaluent-elles la crédibilité des informations liées à la COVID-19? Les convictions personnelles ont une grande influence

Article rédigé par Jaigris Hodson, professeure associée, College of Interdisciplinary Studies, Royal Roads University, Christiani Thompson-Wagner, candidate au doctorat, Département de linguistique, Saskatchewan University et Darren Reid, étudiant au doctorat, Département d’histoire, University College London

Comprendre ce qu’est une infodémie

La désinformation liée à la COVID-19 a été qualifiée d’infodémie, car elle a la capacité de causer presque autant de préjudices pour la santé des personnes que la maladie en tant que telle. Comme la désinformation est souvent diffusée sur les plateformes de médias sociaux, il est important que les communicateurs de la santé publique comprennent de quelle manière et pour quelles raisons les personnes partagent en ligne des informations liées à la COVID-19, et quelles décisions elles prennent, lesquelles sont susceptibles d’entraîner par inadvertance la diffusion de fausses informations. Afin de...

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How do people assess the credibility of COVID-19 related information? Personal beliefs a strong influence

Guest post by Jaigris Hodson, Associate Professor, College of Interdisciplinary Studies, Royal Roads University, Christiani Thompson-Wagner, Ph.D. Candidate, Department of Linguistics, University of Saskatchewan and Darren Reid, Ph.D. student, Department of History, University College London  

Understanding an Infodemic
Misinformation related to COVID-19 has been declared an infodemic since it has the capacity to cause almost as much damage to people’s health as the disease itself. Since misinformation is often spread on social media platforms, it is important that public health communicators understand how and why people share COVID-19 related information online, and what decisions they make that could inadvertently lead to misinformation spread. In an effort to understand some of the...

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Canadian researchers analyse the spread of Covid-19 misinformation online

As local and global information about COVID-19 continues to shift rapidly, social science and humanities researchers are investigating the nature of misinformation and conspiracy theories, methods of transmission for false information, and the impact of fake news on our behaviours and psychological well-being. 

A multidisciplinary team from the Université de Sherbrooke (UdeS), along with international partners, are compiling a macro-analysis of responses to COVID-19 related information from a broad range of sources and platforms. 

Canadian survey results compiled as part of the project show the pervasiveness of misinformation online.  

  • 38.4% believe that their government is hiding important information about COVID-19 
  • 15.0% believe that the pharmaceutical industry is involved in spreading COVID-19 
  • 52.7% of respondents were aware that they had been exposed to news about COVID-19 that proved to be false 

"From these...

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Des chercheurs canadiens analysent la diffusion de la désinformation en ligne au sujet de la COVID-19

Alors que les renseignements locaux et mondiaux sur la COVID-19 continuent à évoluer rapidement, les chercheurs en sciences humaines étudient la nature des théories de la désinformation et du complot, les méthodes de transmission de renseignements faux et les répercussions des fausses nouvelles sur nos comportements et notre bien-être psychologique.

Une équipe multidisciplinaire de l’Université de Sherbrooke (UdeS), en collaboration avec des partenaires internationaux, compile une macro-analyse des réponses aux renseignements liés à la COVID-19 à partir d’un large éventail de sources et de plateformes.

Les résultats compilés d’un sondage réalisé au Canada dans le cadre du projet montrent l’omniprésence de la désinformation en ligne.

  • Parmi les personnes interrogées, 38,4 % estiment que leur gouvernement cache des renseignements importants au sujet de la COVID-19.
  • 15,0 % pensent que l’industrie pharmaceutique est impliquée dans la propagation...

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Emma Donoghue: “We’re relying on the arts more than ever.”

Lily Polowin, Digital Communications Officer at the Federation for the Humanities and Social Sciences

On Tuesday, June 2, we’re very excited to be presenting, along with the Association for College and University Teachers of English (ACCUTE), the plenary Generation Gaps with renowned Irish novelist and scholar Emma Donoghue. This will be Donoghue’s very first digital lecture (apart from a Facebook Live with author Philip Pullman!) and I had the honour to interview her for the occasion.

Generation Gaps will be a talk (with short readings) about the challenges – technical, psychological, political and even ethical – raised by writing about both youth and age. It is a...

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Emma Donoghue: “We’re relying on the arts more than ever.”

Lily Polowin, Digital Communications Officer at the Federation for the Humanities and Social Sciences

On Tuesday, June 2, the Association for College and University Teachers of English (ACCUTE) will present the plenary Generation Gaps with renowned Irish novelist and scholar Emma Donoghue. This will be Donoghue’s very first digital lecture (apart from a Facebook Live with author Philip Pullman!) and I had the honour to interview her for the occasion.

Generation Gaps will be a talk (with short readings) about the challenges – technical, psychological, political and even ethical – raised by writing about both youth and age. It is a subject even more timely than usual...

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